Målgrupper

Hei igjen!

Jeg nevnte i mitt tidligere innlegg at Rockheim i utgangspunktet ser på «alle» som målgrupper. Det er forståelig til en viss grad siden Rockheim er et museum for alle. Men appellerer Rockheim til alle? Det tviler jeg sterkt på. Rockheim sin markedsføring vil også få et løft ved å prioritere noen målgrupper, fordi det er enklere å treffe med budskapet.
Segmentering er nøkkelordet her.

Rockheim står derfor ovenfor et valg og jeg ønsker å gi mine tips!

Ut i fra hva Rockheim selv mener og produktet de tilbyr ser jeg for meg et utvalg av målgrupper.

Barnefamilier:
Museumet er tydelig inspirert av norsk teknisk museum. Mangfoldet i aktivitetene gjør at barna ikke går lei med det første. Perfekt søndagaktivitet for foreldre som ønsker å skape opplevelser med barna. Segmentet er også stort, stabilt og tilgjengelig. Gode opplevelser her vil føre til «word of mouth» som Rockheim kan utnytte. Dette vil jeg komme tilbake til, men jeg kan nevne allerede at dette er målgruppen jeg har valgt å utforske videre.

Turister:
Rockheim sin plassering er perfekt med tanke på alle turistene som kommer med hurtigruta til Trondheim hver eneste dag. Tilgjengeligheten til dette segmentet bør utnyttes i enda større grad.

Skoler:
Forutsetningene her er litt de samme som hos turister. Det finnes utallige skoler i Trondheims område. I tillegg må det jo være en drøm for musikklærere å ta med seg elever ut av klasserommene.

Voksne:
Typiske målgrupper for museumer er ofte turister, skoler og familier. Men Rockheim er ikke et typisk museum. Kombinasjonen av norsk musikkhistorie og nåtidens musikk gjør at også voksne i alle aldre kan fristes til å ta en tur innom. Ulempen er at Rockheim kan oppfattes tvetydig. Er Rockheim et symbol på nostalgi for de som hadde sin storhetstid på 70, 80 og 90 tallet? Eller er det et kult sted for nåtidens unge voksne som har lyst å dra på konserter?
Per i dag virker det som Rockheim satser på begge gruppene innenfor dette segmentet noe jeg mener er problematisk.


I tillegg til å dele markedet inn i makrosegmenter som vist ovenfor kan vi dele disse inn i mikrosegmenter. Dette gjør man blant annet i «The Social Technographic Ladder»
her deler man segmentene etter hvordan de oppfører seg og deltar i sosiale medier.

Sosiale medier vokser i særdeles stor grad selv blant den litt eldre garde. Derfor mener jeg stigen er relevant for alle disse målgruppene.

Øverst på stigen finner vi skaperne. De har egne blogger og/eller nettsider hvor de publiserer alt mellom himmel og jord.

Kritikerne er de som publiserer sine meninger om for eksempel Rockheim. Det kan være gjennom sosiale nettverk som facebook eller twitter. Blogger og artikler blir også flittig brukt i denne gruppen.

Samlerne kjennetegnes av å bruke RSS feeds som gjør det mulig å samle interessant informasjon gjennom en nettside. De tilhører gruppen som trykker «like» på artikler og blogginnlegg.

Deltakerne tror jeg veldig mange befinner seg på. I denne gruppen er de fleste medlemmer av sosiale nettverk som twitter, facebook, LinkedIn osv. Her publiserer de sjeldent noe nytt. De kan også ha en blogg som er privat.

Tilskuerne er de som leser blogger, hører på podcaster, leser diverse forum og anmeldelser. Felles for de alle er at de ikke deltar.

Den siste gruppen er de inaktive.

Å knytte denne stigen opp mot målgruppene er ikke mulig uten en del synsing. Noen av målgruppene er lettere å se for seg enn andre. Ta for eksempel turister hvor en god del er minst 40++. De fleste vil jeg derfor tro er inaktive eller tilskuere.

Hva kan så Rockheim lære av denne stigen?
Jo, de kan snakke til lesere. Dette gjør de i dag blant annet gjennom Facebook. Men de må også i mye større grad lytte. Hva ønsker de besøkende mer av? Hva / hvem kritiserer Rockheim på nett? Dette kan Rockheim observere ved å ta i bruk verktøy slik at de i fremtiden får enda flere besøkende.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s